Hogyan válasszunk hátizsákot?

A hátizsák egy régi, de csodálatos találmány. Az anatómiai adottságokat kihasználva, az ember legjobban terhelhető testrészére illeszkedik – a csípőnkre és a hátunkra – azaz azokra a helyekre, ahol hosszútávon a legnehezebb terheket vagyunk képesek cipelni. Egy jó hátizsák segítségével eljuthatunk a világ legtávolabbi részére, a természet vad tájainak felejthetetlen helyszíneire. A megfelelő hátizsáknak passzolnia kell testi adottságainkhoz, felszerelésünkhöz és a túrázási szokásainkhoz is. Az alábbi cikk segítségünkre lesz abban, hogy a szempontok figyelembe vétele szerint a legjobbat válasszuk.

Az oldal tartalma:

Vásárlási segédlet hátizsák választáshoz

Hátizsákokról általában

Mielőtt sorra vennénk a hátizsákok különböző választékait, szívleljünk meg néhány tanácsot, melyek majd jó támpontot adnak megfelelő típus kiválasztásban.

Felépítés

A hátizsákok merevítésük szerint lehetnek külső vagy belső vázasok. A belső vázas hátizsákok a közkedveltebbek. A testhezálló, belső vázas hátizsákok, szinte már teljesen kiszorították a piacról a külső vázas modelleket. A belső vázaknak köszönhetően a hátizsák tartalma stabil marad, a poggyász súlypontja közelebb van a testhez, így a túrázó egyenetlen terepen sem billen ki egyensúlyából. A keskenyebb formai kialakítás miatt a kezek szabadon mozoghatnak és a hátizsák akkor sem fog beakadni semmibe, ha éppen egy bozótoson gázolunk keresztül. Még elvétve találkozhatunk külső vázas hátizsákokkal (pl. hordkeretes modellek), melyek kiválóan alkalmasak nehéz dolgok vagy darabos tárgyak szállítására (pl. vizes ballon, poggyászdobozok, tűzifa hasábok, stb.).

Méret (térfogat)

A legtöbb hátizsák esetében a modell fantázianeve már tartalmaz egy számot is (mint pl.: Deuter Aircontact 50+15, vagy High Peak Kilimanjaro 50 hátizsákok esetében is látható). Ez a szám a hátizsák űrtartalmára utal, ami literben van megadva.

Súly (tömeg)

Alacsonyabb önsúly: Az önsúly folyamatos csökkentése, mind a hátizsákok mind pedig az egyéb felszerelések terén, állandó kihívást jelent a tervezőknek és a gyártóknak. Amikor egy új hátizsákot keresünk, a már meglévő, magunkkal vinni szándékozó felszereléseinket vegyük alapul. Sajnos, ha ez régi, esetleg a korábbi évtizedek időszakából származik, akkor elég gyorsan meg fogjuk tölteni a mostani dizájn szerint tervezett hátizsákunkat. Ebben az esetben a következőket ajánljuk:

• Alaposan mérjük fel az új hátizsákunk tároló kapacitását, mert ha még a régi idők nehéz felszerelését cipeljük, valószínűleg sokkal több helyre lesz majd szükségünk.
  • Újítsuk fel felszerelésünket: Persze, ez úgy hangzik, mintha a tanácsot egy ravasz kereskedő adta volna, aki csak még több dolgot szeretne ránk sózni. Ha megrögzött túrázók vagyunk és ragaszkodunk régi, jól bevált felszerelésünkhöz, próbáljunk meg összeállítani egy módszeresen átgondolt, kisebb súlyú csomagot ezekből. A legtöbben, akik elszánják magukat erre a szortírozó lépésre, biztosan elégedettek lesznek az eredménnyel, főleg ha az új, legmodernebb design szerint tervezet hátizsákokba könnyedén belefér a régi, sok kalandot megél felszerelésünk…

A hátizsák helyes méretének kiválasztása

Ha tudjuk, hogy általában milyen hosszú túrákra szoktunk felkerekedni, akkor a hátizsák méretnek a kiválasztása már kézenfekvő lesz. Bár az általános tapasztalatok szerint a legtöbben egynapos vagy hétvégi kirándulást végeznek, de a következő kategorizálás segít az ennél hosszabb túrák esetében is.

Egynapos túrák esetén

Nomád Sport kategóriák: „Napi” hátizsák, Kis túrahátizsák

E modellek a kisméretű hátizsákok kategóriáját jelentik. Ezeknél is – bár kevesebb súlyt viszünk bennük – ugyanúgy fontos a jó anatómia és a testhezálló hátkonstrukció. Az egynapos túrák természetesen lehetnek könnyű tempójú kirándulások, de akár sportosabb, „bejárok egy nap alatt annyit, amennyit csak lehet” stílusú túrák is. Tehát egy kis hátizsáknak is korszerűnek, kidolgozottnak kell lennie, hogy minél jobban lehetővé tegye a rövidebb időtartalmú kirándulások sikerét. Űrtartalmúk jellemzően 5-30 liter között mozog. Egynapos túrák esetén napos hátizsákok

Pár napos túrák esetén/ hétvégi hátizsákok

Nomád Sport kategória: Közepes túrahátizsák

Pár napos túrák esetén hétvégi hátizsákok Ezek a hátizsákok 2-4 napos kirándulások esetén jöhetnek szóba (1-3 éjszakás kempingezés során), enyhe időjárás, 3 évszakos feltételek mellett.
Az ilyen típusú kirándulásokhoz a hátizsákok űrtartalma a férfiak esetében 40-től 50 literig terjedhet, a hölgyeknél pedig 30-től 50 literig. A megfelelő méret kiválasztása a felszerelésünk nagyságától függ. Általában minél több időt kívánunk a szabadban eltölteni, annál nagyobb űrtartalmú hátizsákra lesz majd szükségünk.

Jó tanács:

Ha sokszor kelünk útra önellátó módon a hegyek közé vagy elhagyatott tájakra indulunk, szükségünk lesz egy megfelelő főzőedényre és étel tárolóra. Mivel ezek különleges alakúak és nem nyomhatóak össze, a túrahátizsák kiválasztásánál vigyük ezeket majd magunkkal és próbáljuk ki, hogyan férnek el abban.

Sok napos túrák esetén / hosszú távú túrahátizsákok

Nomád Sport kategória: Nagyméretű túrahátizsák

Sok napos túrák esetén hosszú távú túrahátizsákok
Ezeket a hátizsákokat öt vagy még több napos túrák esetén ajánljuk. Leggyakrabban az ilyen túrákhoz 50 literes vagy nagyobb űrtartalmú hátizsákra van szükség. Gyakorlott, hosszú távra specializálódott túrázok azonban nagy távolságokat képesek megtenni akár egy hétvégi vagy ultrakönnyű hátizsákkal is.

A hosszú távú túrahátizsák általában az alábbi esetekben jó választás:

• egynél több éjszakás téli túrák esetén (a téli túrák mindig több felszerelést igényelnek)
  • ha felnőttek gyerekekkel együtt mennek túrázni (mivel az anyukák és apukák rengeteg dolgot csomagolnak be, hogy élvezhetővé tegyék a kirándulást csemetéik számára)
  • ha a többnapos túrát sátor nélkül tervezzük (szállásunk menedékház, turistaház, esőbeálló vagy egyéb természet adta biztonságos, fedett hely), akkor viszont lehetséges, hogy a hétvégi hátizsák mérete is elegendő lesz

Mi a teendő, ha hosszú túrára készülünk?
Ha csak egyetlen hátizsákot szeretnénk vinni, válasszunk a nagyobb modellek közül. Így biztosíthatjuk, hogy minden felszerelésünket magunkkal vihessük (de természetesen ne essünk túlzásokba, tehát a nagypárna, a kedvenc plüssmaci, vagy a többkötetes lexikon otthon maradhat). Így elkerülhetjük a hátizsák külső felületén történő szállítást, és csökken az esélye, hogy elhagyunk valamit, vagy az ott lógó felszerelésünk beleakad egy bokorba, lehajló faágba. A hátizsákunkra akasztott libegő tárgyak negatívan befolyásolják egyensúlyunkat.

Megjegyzés a hátizsákok űrtartalmához:

A hátizsákok űrtartalmának összehasonlításához a liter mértékegységet a hátizsák alapméretére kell érteni. Például egy 65 literes modell esetében – bővíthetőségtől függően – 3, de akár 15 literes eltérés is lehetséges. A bővíthetőséget plusz adatként adják meg szintén liter mértékegységben.(pl. 65+10)

Az emberek szabadságolási szokásai miatt a legkedveltebb a nyári túraidőszak. A nyári időszak egyben a legkevesebb felszerelést is igényli, így itt a kisebb űrtartalmú hátizsákok is elegendőek lehetnek. Ha a tavaszi és őszi időszak hidegebb időszakaiban járunk túrázni, vagy ha magashegyi viszonyok között (általában 1500 méter felett) mászunk, a nagyobb űrtartalmú hátizsákok már jó szolgálatot tehetnek. A nagyobb kapacitással bíró hátizsákokba könnyebben bepakolhatjuk meleg ruházatunkat, a melegebb hálózsákunkat vagy terjedelmesebb sátrunkat, melyekhez általában hosszú sátorrudak tartoznak. A téli túrákhoz pedig még ennél is nagyobb hátizsákra lesz szükségünk, éppen az előbb említett okok miatt.

Összegző tanulságok:

• Ha már minden felszerelésünk megvan, akkor ennek méretéhez megfelelő hátizsákot válasszunk. Ha nincs nagy gyakorlatunk, akkor a választáshoz vigyük magunkkal hálózsákunkat és sátrunkat, majd próbáljunk ki több hátizsákot, melyikbe hogyan fér bele mindez.
  • Ha időnként felújítjuk felszerelésünket, nem lesz szükségünk repülőgép méretű csomagokra. Minél többet túrázunk, annál tapasztaltabbak leszünk a felszerelés összeállításában és a megfelelő űrtartalmú hátizsák kiválasztásában. Szintetikus anyagból készült hálózsákunkat lecserélhetjük egy könnyebb toll hálózsákra, hosszú ujjú dzseki helyett választhatunk könnyű polár mellényt. Hét darab szendvics helyett magunkkal vihetünk öt darab energia szeletet. Könnyebb súlyú hátizsákkal, jobban fogjuk magunkat érezni az egész túra során.
  • Ha a csomagolás során a könnyű vagy ultrakönnyű csomagméret elérésére törekszünk, azért ha lehet, olyan felszerelést vigyünk magunkkal, mely kiszolgálja kényelmi igényeinket is.

A hátizsák testhez való igazodásának fontossága

Az nagyszerű, ha optimálisan ki tudjuk használni hátizsákunk tároló kapacitását, de mindennél fontosabb, hogy olyan modellt válasszunk, mely illeszkedik felsőtestünk anatómiájához, egyéni adottságainkhoz. Nagyobb hátizsákok esetén jó, ha a felsőtestünk mérete megegyezik a hátizsák hosszával, a derékrész pántjai pedig kényelmesen illeszkednek a csípőnkhöz.
A legjobb, ha az üzletben felpróbáljuk, és megvizsgáljuk, az egyes modelleket. Természetesen, a nagyobb hátizsákok hát- és vállhossza állítható testünk adottságaihoz.
A legtöbb hátizsák derékhevedere a legkisebb mérettől a legnagyobbig állítható.

Hogyan állíthatjuk be a hátizsák pántjait kényelmesre?

A derékrész hevedereivel kezdve addig állítgassuk a hátizsák pántjait és csatjait, amíg az a legkényelmesebben nem fekszik a hátunkon. Néhány tanács ezzel kapcsolatban:

Állítható váll derék távolság:

Ez a nagyobb méretű modelleknél a létra fokaihoz hasonló módon, több ponthoz csatlakoztathatóan állítható, a kényelmesebb pozíció érdekében. A fix pántos hátizsákoknak kevesebb az önsúlyuk, de csak adott testmérethez jók.

Állítható pontok:

Mint már azt korábban említettük, a súly nagy része a csípőnkre nehezedik. A hátunk, vállaink csak másodlagos szempontból érintettek. A kényelem és stabilitás optimalizálása érdekében ezért próbáljuk meg úgy beállítani a hátizsákot, hogy a súly döntő része a derekunkra a csípőnkre nehezedjen.

• Súlymegemelő hevederek: Ezeket a vállpántok felső részéhez varrták, és csatlakoznak a hátizsák vázának felső részéhez. Nem is igazán van szerepük a súly megemelésében, csak rajtuk maradt ez a név. Ideális esetben 45 ° szöget képeznek a vállpántok és a hátizsák között. Állítsuk szorosra, de ne kényelmetlenül feszesre. Ezek a hevederek megakadályozzák, hogy a hátizsák nagyon eltávolodjon hátunk felső részétől és lecsússzon a derekunk felé, ezzel rontva az ideális súlypont-pozíciót. Ha túl lazára hagyjuk a hevedereket, a hátizsák hátrabillenhet és elveszíthetjük egyensúlyunkat valamint komfort érzetünket. Ha a heveder pántok nagyobb szöget zárnak be mint 60 ° vagy kisebbet mint 30°, akkor a hátizsák mérete nem passzol a felső test méretünkkel.
  • Stabilizáló hevederek: A derékheveder oldalán találhatóak meg, és összekötik azt a hátizsák alsóbb részeivel, hozzászorítva a hátizsákot testünkhöz, hogy az ne tudjon kibillenteni minket egyensúlyunkból.
  • Mellkas heveder: Ez a pánt csatlakozik a vállpántokhoz és növeli a hátizsák elhelyezkedésének stabilitását. A mellkas heveder lehetővé teszi, hogy a hátizsákunkkal teljes egységben mozogjunk. Fontos szerepet játszik abban, hogy a vállpántok ne húzzák hátra a kelleténél jobban vállainkat.
  • A hölgyek speciális hátizsákjai: Ezeknél a hátizsákoknál a vázakat különlegesen alakították ki úgy, hogy az megfeleljen a női anatómiának.
    • A hátizsák felsőtest része általában kisebb és szűkebb, mint a férfi modellek esetében.
    • A derék heveder és vállpánt kialakítások követik a női testforma adottságait.

Tinédzserek hátizsákjai:

Ezeknek a modelleknek általában kisebb az űrtartalmuk, és könnyen állítható hevederekkel látják el őket, a gyerekek fejlődéséhez mért az után állítás véget. Számos márka gyárt is tinédzsereknek hátizsákokat.
A női hátizsákok kisebb vázméretük miatt, egyaránt alkalmasak a fiatalabb korosztály mindkét nemének.

Jó tanács:

Ha el tudunk látogatni egy túraboltba, tegyünk bele a kiválasztott hátizsákba néhány dolgot, melyet magunkkal vinnénk egy kirándulás esetén. Minden márkát kicsit másképpen érzékelünk viselés közben. Érdemes minimum három különböző márkát kipróbálni, és egy pár lépést megtenni vele a boltban. Nem teljesen olyan, mintha azt egy egész túrán, a hátunkon viselnénk, de legalább érezzük, hogy egyáltalán passzol-e testi adottságainkhoz.

A hátizsák testhez való igazodásának fontossága

A túrafelszerelés bepakolása

Könnyű megtalálni és kivenni a hátizsákunkból az éppen szükséges dolgokat? Hát bizony az a bepakolási technikánktól függ…
A felülről bepakolok sorba mindent technika eléggé általános és kesze-kusza stratégia. Ezért nem árt, ha egy logikus sorrendet próbálunk tartani a pakolásnál. Azokat a tárgyakat, melyekre csak a nap végén lesz szükségünk, először helyezzük bele üres hátizsákunkba, majd jöhetnek a könnyebb, de nagyobb méretű tárgyak, pld a hálózsák.
A hálózsákok tárolására a hátizsák alján egy külön cipzáras rész található. Ez a megoldás pár évvel ezelőtt szinte teljesen eltűnt a súlycsökkentés tendenciája miatt. Azonban ezt a változtatást éppen elegendő túrázó tette szóvá ahhoz, hogy a hálózsák tartó rész visszakerüljön a modellekre. Az oldalcipzárak, elülső cipzárak és a panelek (nem minden modell esetében) lehetővé teszik, hogy egy alul lévő dolog kivételéhez ne keljen a hátizsák egész tartalmát kirakni. A negatív oldala mindennek, hogy ezek a kiegészítők többletsúlyt jelentenek és a hátizsák gyenge pontjait képezhetik, melyek könnyebben szakadhatnak és sérülhetnek.

Zsebek:

A modern belső vázas modelleken elvétve található. De lássuk, milyen fajtái léteznek.

• Rugalmas oldalzsebek: Üres állapotukban hozzásimulnak a hátizsákhoz, de alkalmasak arra, hogy vizes kulacsot, sátorcöveket vagy egyéb könnyű dolgokat beletegyünk. A legtöbb túrázó szereti ezeket a zsebes megoldásokat.
  • Deréköv zsebek: Apró kiegészítők szállítására szolgál: édességek, energia gélek, zsebkendő, mobiltelefon, kisméretű szerszámok. Rendkívül hasznos.
  • Lapát zsebek: Ezek általában a hátizsák elején kialakított teljes felületű zsebek, melyeket csattal vagy tépőzárral lehet zárni. Eredeti funkciójuk az volt, hogy a téli expedíciók hólapátjait itt rögzítették. Manapság már számos három évszakos hátizsákon megtalálhatóak. Térkép, kisebb dzseki, száradó póló vagy egyéb könnyebb eszköz hordozására kiválóan alkalmas. Ezek a zsebek is jó szolgálatot tesznek.
  • Elülső zseb(ek): Apró kiegészítők tárolására szolgáló, legtöbbször függőleges elhelyezkedésű zsebek. Megjegyzés: Mit jelent a hátizsák elülső része? A hátizsák azon külső felülete, mely ellenkező oldala a hátunkhoz simuló felületnek és vállpántoknak. Ellentmondásos, de viseletkor valójában a hátrafelé néző (menetiránnyal ellentétes) oldal.
  • Tetőzseb: Számos hátizsák esetén találkozhatunk cipzáras tetőzsebbel, ahová a túrázók nagy többsége olyan eszközöket tesz, melyekre gyakrabban szüksége lehet: fejlámpa, naptej, szúnyogriasztó, fényképezőgép, édesség, térkép, iratok, pénz, útleírás. Egyes modelleknél ez a zseb leválasztható a hátizsákról és átalakítható olyan derékra csatolható hordozóvá, mely alkalmas egynapos túrákra, ha ilyenre indulnánk el az alaptáborból.
  • Fülek: Ha gyakran viszünk magunkkal jégcsákányt vagy túra botot, olyan hátizsákot keressünk, melyeken van ezek hordozására alkalmas fül a hátizsák külső felületén. Bár ritka az a hátizsák melyen ne lenne legalább egy pár ilyen kialakítás.

A terhelés csökkentésének módszerei

Bár a hátizsák kifejezésből és jellegéből adódóan úgy tűnhet, hogy a hátra és a gerincoszlopra nehezedik minden teher, azonban látnunk kell, hogy a mai korszerű hátizsákok esetében ez koránt sincs így. Figyelembe véve az emberi anatómiát (és a test vázrendszeri gyengeségeit), valamint azt, hogy a hátizsák súlyával gyalogolni is kell, a tervezés szempontjai mindinkább a gerincoszlop kímélése irányába mentek. A csípőt tartják az emberi test legjobban terhelhető részének, ezen kívül fontos, hogy közvetlenül a „futóművekre”, azaz a lábakra terhel, így – helyes hátizsák beállítás esetén – jórészt kimarad a csigolyák nyíró-igénybevétele. A csípő a medenceöv részét képezi, valamint testünk legnagyobb csontrendszerét is. Ide kapcsolódnak a legkiterjedtebb izomcsoportok is, a négyfejű izom és a láb számos ínszalagja. Amíg a múltszázadban használatos teherhordók még a fejet és a gerincet károsan terhelték meg, addig a mai hátizsákokat egyenes testtartással és kiegyensúlyozott lépésekkel kíméletesen vihetjük magunkon.

Az alábbiakban megosztunk néhány, a terhelés csökkentésére alkalmas további technikát.

Alumínium merevítés:

Lapos merevítő rudak , általában 2,5 cm szélesek, többé kevésbé párhuzamosak a gerinccel, sokszor „V”, esetenként „X” alakot formálnak. Ezt a technológiát már régóta használják és a teljes hátlap felületén való teherelosztással még mindig elsődleges terheléscsökkentő eszköz. Drágább, de könnyebb változata ennek a szénszálas merevítő.

Lemezmerevítő:

Egy vékony, de erős lemez, műanyag borítással, mely megóvja a túrázó hátát a hátizsák kiálló tartalmának mechanikai nyomásától. Léteznek alumíniummerevítők is, melyek hatékonyabb védelmet biztosítanak. A lemezmerevítők az alább anyagokból készülnek:
  • nagy sűrűségű polietilén
  • ABS műanyag
  • EVA vagy öntött hab
  • fröccsöntött polipropilén
  • poliamid

Külső merevítők, csövek:

Kis átmérőjű, cső alakú merevítők (alumíniumból vagy Delrin nylonból), melyek elősegítik a hátlap teherelosztását. Hasonlít a külső vázas megoldásra, mely segít a terhet a csípő tájékára összpontosítani.
Bevonatos acél-lamella váz (előfeszített hátszerkezet): Kisebb űrtartalmú táskák esetében találkozhatunk vele (45 literes vagy kisebb modelleknél), mert jelentősebb súly hatására torzulhatnak, összenyomódhatnak. Az acél lamellák valójában a hátra felfekvő háló rugalmas vázát képezik. Főleg azoknál a modelleknél hasznos, melyeknél az úgynevezett „előfeszített” hátpanelt alkalmazzák a hatékonyabb hátszellőzés érdekében.
Minden egyes tehermentesítő technika arra törekszik, hogy a hátizsák súlyát csökkentse, és a poggyász terhét a csípőtájékára összpontosítsa a váll helyett.

Egyéb kiegészítő lehetőségek

Hidratálás (italtároló tasak):

Közel minden hátizsák rendelkezik már olyan belső zsebbel, amelybe behelyezhetjük az italtároló tasakot . A belevaló tasakot általában külön árusítják, de néhány hátizsáknak tartozéka.

Szellőzés:

A belső vázas kivitelezés hátránya: Mivel a hátizsákjainkat a hátunkon hordjuk, így jelentősen csökken e testrészünk szellőzési lehetősége, előidézve az „izzadó hát” szindrómát. A tervezők számos módon, a hátpanelba beépített, úgynevezett szellőző csatornákkal, ill. rétegekkel próbálják ezt a problémát kivédeni. A külső vázaknak köszönhetően a hátizsák pár centiméterrel eltávolodik hátunktól, ami a szellőzés szempontjából előny, de a távolabbi súlypont miatt a teherelosztásban hátrány.

Anyagok és azok tartóssága:

Az ultrakönnyű hátizsákok ultrakönnyű anyagokból készülnek, melyekkel csökken a hátizsák önsúlya, de nő az anyag sérülésének veszélye. Nem egyszerű az alacsony súly és az anyag tartóssága között megtalálni a helyes egyensúlyt. Ezeknél a modelleknél is igen komoly technikai, technológiai fejlesztés húzódik a háttérben.

A legtöbb hátizsák alját nagyobb sűrűségű, tehát erősebb anyagból készítik, mert ott mindig erőteljesebb igénybevételnek van kitéve (pl. ha sziklás talajra kell letenni a zsákot). A jövőben egyre több gyártó fog újrahasznosított PET palackokból előállított poliészter alapanyagokat használni. A gyártási költségek növekednek ugyan kis mértékben, de a környezettudatos gondolkodás, ezáltal a természet védelme minden pénzt megér, pontosabban nem szabad, hogy gazdasági szempont legyen. A legjobban ezzel a gondolkodással adhatjuk vissza azt a sok jót és szépet, amit túráink, utazásaink során a természettől kapunk.

Kipárnázás:

A súlycsökkentés versenyében, számos csípő és derék párna megszűnt. Ha csomagunk súlya kicsi, ez nem jelent problémát. De jelentős súly esetén, minimális csípő és derék kipárnázás mellett, hamarosan fájdalmat fogunk érezni csípőnkben és hátunk alsó részében. Nehezebb teher esetén válasszunk kényelmesebb, jól kipárnázott derékhevederű modellt.

Hegymászó hátizsákok:

Nomád Sport kategória: Hegymászó hátizsákok

A gyártók ajánlatai között találkozhatunk kifejezetten hegymászóknak ajánlott modellekkel is. A legtöbb ilyen hátizsák űrtartalma nem haladja meg a 45 litert (vagy még ennél is kevesebb), mert ettől terjedelmesebb zsák már erősen korlátozza a sziklás terepen, falakon való mozgást. Ezért főként a mászó felszerelés és a ruházat szállítására hivatott, s így csak egynapos vagy egy-két éjszakás túrákhoz ajánlott.

Általában a következő tulajdonságokkal bírnak:

• A hátizsák súlyát minimálisra lehet csökkenteni (eltávolítható a tető rész, a vázszerkezet, a derékheveder) a csúcs meghódítása előtt.
  • Számos felfüggesztési pont található, ahová eszközöket lehet csatlakoztatni.
  • A daisy chain - egy hosszú, szakaszosan levarrt hevederszár, mely a hátizsák külső felületéhez van varrva. A számos fülkialakításba (általában ezek kb. 2,5 cm távolságra vannak egymástól) több eszközt is be lehet akasztani, mint például sisakot vagy a mászáshoz elengedhetetlen felszerelési tárgyakat.
  • Megerősített hágóvas-tároló kialakítás (megakadályozza a hátizsák kiszakadását az éles hágóvas pontoknál).
  • Szűkebb, alkalmanként magasabb profil kialakítás a hagyományos hátizsákoknál, lehetővé téve a karok szabadabb mozgását.
  • A különböző felszerelések rögzítésére alkalmas fülek a derékhevederen vagy a hátizsák testének alsó részén. Ezek nagyon hasznosak a számos hegymászó eszköz tárolására, illetve a sílécek felcsatolására.

Hátizsák tető rész:

Korábban már említettük azt a felső részt, ami a hátizsák fő testéről lecsatolható, ha az alaptáborból indulnánk rövid túrára. Másik lehetőség, ha pehelykönnyű hátizsákot viszünk magunkkal.

Esővédő huzat:

Nomád Sport kategória: Esővédő huzatok

A hátizsákok külső felületét általában vízhatlan anyaggal vonják be, általában polietilénnel. Bár a hátizsákok varrásánál és cipzár részénél beszivároghat némi víz, és a külső anyag is magába szívhat csekély mennyiséget egy felhőszakadás alkalmával. Ennek elkerülésére használjuk a hátizsákra esővédő huzatot. Ha számíthatunk esőre a túra ideje alatt, mindenképpen vigyünk magunkkal esővédőt. Egyes modellekbe már gyárilag belevarják, így eső alkalmával csak elő kell húznunk, és a hátizsákra borítanunk. Alternatív megoldás, ha felszerelésünket beletesszük vízálló csomagolásba (ez akár lehet egy műanyag szemeteszsák is, nem esztétikus, de praktikus).